Festői (pletyka) fészek

Artris

Artris

4 híres műalkotás, amely a kukában landolt, avagy igaz történetek a múzeumi takarítónőkről

2015. március 28. - Artrissa

Az megvan, hogy a brit szupersztár, Damien Hirst csikkekből összeállított, vagyont érő művét egy óvatlan pillanatban kidobta a Tate Gallery takarítónője? És hogy távolról sem ez volt az egyetlen olyan modern alkotás, amelyet a múzeumi személyzet egyszerűen szemétnek nézett és „kitakarított”?

takarito.jpg

Nem ritka – mondhatni mindennapos –, hogy a brit milliárdos fenegyerek meglepi a világot egy-egy különleges alkotással. A Painting by Numbers című kiállításának londoni megnyitója után azonban maga Hirst is rendesen meglepődött. Az egyik művét ugyanis a takarító ebédszünetben egyszerűen összesöpörte és kidobta. A szóban forgó alkotás  egy kupac csikkekkel teli hamutartó, üres sörös- és festékesdoboz – az alkotó művész szentélyét, a műtermet volt hivatva megidézni. Célját azonban nyilvánvalóan nem érte a takarítónőnél, aki minden bizonnyal más aspektusból vizsgálta a művet. Ennek nyomán olyan döntést hozott, amely következetes ugyan, de zárt logikai rendszerét egy másfajta szakmai tapasztalatra alapozza: csikk? Irány a kuka. Így történt, hogy emberünk a csikkeket és sörös dobozokat a megnyitó egyéb maradványaival és hulladékával együtt annak rendje módja szerint összesöpörte és kidobta. Hirst állítólag vinnyogva halászta össze művét a szemétből, és nagyon jól szórakozott a dolgon.

hirst_csikkek.jpeg

Egy másik modern művész, Gustav Metzger direkt hálás volt, amikor a Tate éjszakás takarítónője szemétnek nézte és kidobta egyik alkotását. A takarítónő nem ismerte fel, hogy a teremben letámasztott nagy zsák papírhulladék szerves része az egyik kiállított műnek. Nevezetesen "Az önpusztító művészet első nyilvános demonstrációjának új alkotása" című installációnak. És be is teljesítette a sorsát. Kuka  önpusztítás letudva. 

recreation-of-the-first-public-demonstration-of-auto-destructive-art.jpg

Pár évvel korábban Joseph Beuys  kimondani is rossz!  400 00 euróra értékelt Hirschkuh című alkotását pucolta el a takarító a düsseldorfi Academy of Fine Arts-ban. Egy pillantás a képre, és a gondolatmenet érthető. Mindazonáltal gyanakodhatott volna, hiszen kinek van képe ekkora kávépacát hagyni a kiállítótérben. Ugye. Márpedig ha nem kávéfolt, akkor műalkotás. Ennyi – nem túl bonyolult… 

joseph-beuys_hirschkuh-1979.jpg

És van még! A dortmundi Ostwall Museumban pucolt a pusztulásba egy távolról sem önmegsemmisítőnek szánt kortárs installációt egy túlbuzgó alkalmazott. Értéke 690.000 font. (A műé!) Martin Kippenberger német művész „Amikor elkezd csöpögni a plafonból” című alkotását egy magángyűjtőtől kapta kölcsön a múzeum. Ahogy a fotón is látszik, a fa szerkezeten apró festékpöttyök jelképezik a rászáradt „plafoncseppeket”. És hát a dolog, foltos, na. Mi a dolga ilyen esetekben a gondos takarítószemélyzetnek? Súrol. A magángyűjtő beadott a kiállításra egy koszos és zavaros léckupacot, és visszakapott egy fényesre suvickolt létrát. Mi a gond...??

 111104-scrubbed-artwork_grid-4x2.jpg

 

Meg nem semmisített kortárs alkotások itt!

A bejegyzés trackback címe:

https://artris.blog.hu/api/trackback/id/tr167303434

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tökönrúgott Feleségek 2015.03.29. 17:41:06

kiválogatta a saját csikkjeit a látogatók által hátrahagyottak közül? ezt nem értem

¿Qué tapas hay? 2015.03.29. 18:18:41

Nagyon jót mulattam, köszönöm. Bár a címben a "műalkotás" szót lehet idézőjelbe kellett volna tenni. Mert itt épp arról van szó, hogy az élet magától meghúzta azt a vonalat, ami alatt egy "alkotás" nem tekinthető műalkotásnak.

A másik oldalról megnézve viszont, komoly hiányosságokat mutat a múzeumok biztonsági rendszere, ha a "műalkotások" nincsenek olyan megkülönböztethető módon megjelölve, hogy a személyzet ne szemétnek nézze azokat; hameg a múzeum tudja, hogy szemetet állít ki, akkor miért nem oktatja ki a személyzetet ennek megfelelően?

Sol Durka 2015.03.29. 19:18:48

Nem jövök rá, miféle esztétikum lehet az ilyen installációkban? miféle élményt tartogatnak a nézők számára és miről beszélnek, ami csak rájuk jellemző? És mitől méregdrágák? Nagyon kificamodott az ilyen ízlés... a takarítónők belevaló műkritikusok voltak!

krferi 2015.03.30. 07:15:17

Előre, proletárok, szabad a pálya!

fékek és tengelysúlyok 2015.03.30. 09:47:00

Én mondjuk akkor is simán kukába vágtam volna őket, ha tudom hogy "művészi" alkotások.

fékek és tengelysúlyok 2015.03.30. 09:50:13

Ha végképp nem értesz semmihez, és tehetséged sincs semmihez, menj el kortárs művésznek, vagyonokat kereshetsz a sok hülye pénzes sznobon.
süti beállítások módosítása