Magritte Jövőbelátója (1936)
René Magritte (és persze Dali) nagy múzsája az abszurd humornak Monthy Pythontól a New Yorker magazin karikatúráiig. (ezekről hamarosan egy másik posztban) Itt van például a Jövőbelátó című festménye. (Ha valakinek nem lenne világos, spoiler: nézi a tojást, festi a madarat… A többiektől bocs)
ifj. Pieter Brueghel (1592) - Hízelgők
Az ifjabb Brueghel arról ismerszik meg, hogy az öregebb Brueghel fia. Nem követte a papa nyomdokait, a paraszti életképek helyett a kemény odamondogatást választotta. Ez itt például az elmúlt 400-500 évben semmit sem vesztett érvényességéből… Magyarázatot nem igényel, de még különösebb képzelőerőt sem…
A szakértők - Alexandre-Gabriel Decamps (1837)
Decamps képeit nemegyszer visszautasította a francia művészeti akadémia mondván, művei túlzottan „kísérletező szelleműek”. Lehetett valami igazuk… (A kritikusok csimpánznak ábrázolva éppen szételemeznek egy barokk tájképet.) E helyt jegyezzük meg, hogy az ötlet nem eredeti, a majmokat már az ókori Egyiptomban is ábrázolták, amint majmolják az embert.
Menekülés kritikusok elől - Pere Borrell del Caso (1874)
...és néhány évtizeddel később ugyanaz a téma, más (majdnem szürrealista) feldolgozásban. A festmény-fiú menekül a a galériából, a kritikusok elől... Optikai illúzió - a festményt a maga korában valószínűleg félrehajtott fejjel, összehúzott szemöldökkel szemlélte a közönség, Manapság egy közepesen lelkes tinédzser három perc alatt összedob egy ilyet a laptopján. Hozott anyagból persze…
"L.H.O.O.Q." — Marcel Duchamp (1919)
Marcel Duchamp a művészettörténet első mém gyártója. Nem ez a legbátrabb műve - egyszer egy piszoárt állított ki - de ha valaki utánajár és megfejti, mit jelent a mű címe (khm, nem szívesen írnám le…), nem kizárt, hogy kétségbe vonja majd ezt az állítást. Mindenki másra ott van a van Dykba oltott da Vinci by Duchamp.
Joseph Ducreux Önarcképe (1793)
A mozdulat és az arckifejezés egy rapperé. Valójában a mozdulat is, és az arckifejezés is XVI.Lajos francia király udvari festőjéé. Aki „a fiziognómia területén végzett kutatásai során arra a megállapításra jutott, hogy az arc tükrözi a képen szereplő emberek személyiségét is”, tehát törekedett ezek ábrázolására is. Nem meglepő módon, mémgyárosok ezrei fedezték fel maguknak, és csak úgy ontják a vicces „feldolgozásokat”.
Még én is ... (bocs)