Ül az ortodox püspök a nappalijában, és tévét néz.
(Csak álló kép volt róla, de ő az.)
Épp egy Boy George interjú van műsoron.
A fiatalok kedvéért: Boy George. „Lánykori” nevén George O’Dowd (fénykorában) . A kisebbik alak.
Porfyrios püspök figyeli, miket mesél a az excentrikus énekes a saját nappalijában, és egyszer csak a fejéhez kap: Uramatyám! Ez az ikon tűnt el a St Charalambous templomból Neo Chorioban! Ott lóg, a kandalló felett!
Tudnivaló ugyanis, hogy a 1974-ben, a török megszállás idején számtalan műkincsnek nyoma veszett Észak-Cipruson. Azóta néhányat sikerült megcsípni, amikor különböző műkereskedésekben felbukkantak, de sokat keresnek még azóta is.
Porfyrios püspök gyorsan ellenőrizte, nem káprázott-e a szeme, és megbizonyosodott róla, hogy ez AZ az ikon. Felvette a kapcsolatot az énekessel, akinek fogalma sem volt arról, hogy lopott műtárgy lóg a kandallója fölött: gyanútlanul vásárolta még 1985-ben egy műkereskedőtől.
Boy George természetesen annak rendje módja szerint visszaadta az ikont jogos tulajdonosának, és mindenki boldogan él, míg nem hal.... (függöny)
Pár évvel később
A különös Boy George-os eset óta mintha kezdene meggyökeresedni a világban a tévénézés útján történő műtárgy repatriálás. Tavaly Magyarországra is begyűrűzött. Berény Róbert Alvó nő fekete vázával című festménye csaknem egy évszázadon át kallódott, ki tudja hol, mígnem 2009-ben egy magyar művészettörténész meglátta a Stuart Little, kisegér című amerikai film díszletében. Ott lóg(ott) a falon, a kandalló fölött….
Egy kis nyomozás, némi szervezkedés, és a Berény kép nagy csinnadrattával hazakerült. Nemrégiben kelt el 70 millióért a Virág Judit Galériában.
Tanulság: tessék szemmel tartani a tévében a kandallókat…