Festői (pletyka) fészek

Artris

Artris

1 tipp kezdő hamisítóknak, avagy tényleg tele vannak-e a múzeumok hamisítványokkal

(tényleg)

2015. március 21. - Artrissa

 

Kezdjük egy gyorstalpalóval hamisító jelölteknek és egyéb érdeklődőknek. Az első és legfontosabb kérdés, a mit. Gyakorlatlan illetve iparszerű hamisítóknak leginkább a kortárs alkotókat vagy a modern művészetet ajánljuk.  Tom Keating, korunk nagy hamisítója is ezt az ipart űzte, és elégedett volt az eredménnyel.  Egyrészt a modern kevésbé macerás, mint mondjuk, egy részletgazdag reneszánsz festmény, másrészt kevésbé gyanús. Picasso például ideális választás, jó pár festményt gyártott naponta – hosszú élete során összesen úgy 10 ezer körül termelt. Ki mondja meg, hogy nem lapult-e eddig valahol ez a nálunk lévő 10 001. darab, (…amit adott esetben talán épp most mázoltunk a mosókonyhában.) Ráadásul művei többsége nem túl aprólékos munka, nem nehéz lemásolni. És ami ennél is fontosabb, az általa használt festékek és anyagok még most is könnyen-gyorsan-egyszerűen beszerezhetők. Nem tűnik túl bonyolultnak, és ha beindul, jó biznisz. Ugyanez Matisse-sal is működik, ez itt például egy híres... hamisítvány.

matisse_fake.jpg

Mivel a dolog nem túl bonyolult, nem csoda, ha a múzeumok tele vannak hamisítványokkal. Konzervatív becslések szerint a nagyobb gyűjteményeknek legalább 20 százaléka "ismeretlen festő műve". És nem biztos, hogy itt megáll a számláló: amit valamikor valódi Boticellinek tartottak a nagy tekintélyű szakértők, arról egy ambíciózus kutató – akár pusztán a technika fejlődését kihasználva – könnyen kiderítheti, hogy hamis. De az is lehet, hogy sose soha senki nem jön rá, hiszen a múzeumok raktáraiban lapuló művek nincsenek szem előtt, ki tudja, mikor kerülnek megint elő... Talán sokkal több derék utánzat lapul a polcokon, mint sejtjük.

De hogy komoly a számuk, abból a szakma – őszintébb pillanataiban - nem is csinál titkot. A londoni National Gallery például néhány évvel ezelőtt kiállítást is rendezett saját hamisítványaiból.

boticelli_fake.jpeg

Ezt a Boticellit, jobban mondva a hamisítványt (baloldali) annak idején drágábban sózták rá a múzeumra, mint amennyiért az igazit eladták éppen akkortájt egy gyűjtőnek. De van hamis Holbein és Dürer is, és sok más csemege. Legutóbb az ötvenes években vett a múzeum egy Rembrandtot, különleges technikájáról és kivételes művészi kvalitásairól akkor ódákat zengtek a múzeum művészettörténészei. Khm .. hamis.

Párizsban  a Museé D'Art Moderne de la Ville de Paris-banis is volt nemrégiben hasonló kiállítás – ahol pont az általunk is hamisításra ajánlott művészek - Picasso, Matisse, Giacometti, Mondrian and Modigliani – műveinek másolatait mutatták be. Az igazit és a hamisat egymás mellett. Jó nagy balhé lett belőle. A festők (az igaziak) örökösei felháborodottan tiltakoztak, hogy milyen már az, amikor egymás mellett mutogatják egy művész és egy bűnöző képét a múzeumban, hol marad az eredetiség igénye, a zsenialitás tisztelete, a törvénytelenség elítélése .. stb.

Az amerikai Brooklyn Múzeum pár éve jött rá, hogy féltve őrzött kopt szobraiknak egyharmada (33 százaléka!) másolat. Nem vették nagyon a szívükre a dolgot: gyorsan összeraktak a hamis darabokból egy kiállítást. Ezen becsülettel ismertették a kutatást, amely hozzásegítette őket a felismeréshez, és ugyanazzal a lendülettel felszólítottak mindenkit, vizsgálja meg bátran saját kopt szobrait, mert valószínűleg hasonló meglepetések érik majd…. 

kopt_fake.jpg

Itt azonban csupa eredeti mű található  :)

A bejegyzés trackback címe:

https://artris.blog.hu/api/trackback/id/tr407272663

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

lifelike 2015.03.22. 10:19:54

a hamisítók mutatják meg igazán hogy mennyire túlértékelt néhány festő, sznobizmus az egész

pingwin · http://pingwin.blog.hu 2015.03.22. 10:22:14

mindjárt meg is vizsgálom magam, hogy eredeti vagyok-e

2015.03.22. 14:16:28

Jo kis osszefoglalo :) A tippel nem ertek egyet, bar tenyleg nem nehez a moderneket masolni, csakhogy ami nem tul regi, arrol konnyebb kinyomozni a papirmunkat, foleg, ha elnek az orokosok akkor meg macerasabb az egesz. A regebbieket talan jobb, nem tudom mikoriak azok a kopt szobrok, de a 19. szazadban, az angol "birodalmizmus" idejen a viktorianus korban nagy divat volt a regeszeti leletek meg a regi muveszeti alkotasok hamisitasa, manapsag pedig mar egy 19. szazadi masolat is egesz sokat er, tehat a masolat masolatabol is lehet penzt csinalni :D

Pierr Kardán 2015.03.23. 08:34:22

Azért olyan is rengeteg van, hogy nem a Mester festette meg a kép 90 %-át, hanem a Mester nagyjából felrajzolta a kompozíciót, a tanítványok részletesen megfestették a hátteret, meg a főalak nagyját, a Mester meg pár ecsetvonással befejezte a képet és gondosan szignózta.

Akkor ez most eredeti Mester-mű, vagy nem eredeti?
süti beállítások módosítása